torsdag 26 januari 2012

Biskvier

Vi har några köldgrader här men ingen riktig vinter. Kanske att det kommer att klarna upp idag. Igår var det inte riktigt ljust på hela dagen. I vilket fall som helst så ska jag ge mig ut på söndagspromenad! Nu bakar jag semlor i långa rader! Med egen mandelmassa uppblandad med vaniljkräm och nyvispad grädde. En minisemla och en i mera normalstorlek. Jättegoda!
Det kom många och fikade i går också och det är litet trångt men det ska bli mera plats till sommaren. Det kommer att bli ett bra sommarfik här!


Jag har lovat att dela med mig av receptet på chokladbiskvier, det kommer här.
200 gr mandel som skollas och mals. Om man använder mixern tycker jag att mandeln blir blöt och att kakorna lätt flyter ut.
Vispa 2 äggvitor med 200 gr. socker och vänd ner i mandeln. Klicka eller spritsa ut kakor ungefär så stora som en femkrona på ett bakplåtspapper och grädda i 200 grader i ca. 10 minuter. Kakorna ska få färg men det ska helst vara litet sega. Låt dem svalna och lossa dem från pappret.
Smörkräm
3 äggvitor (90 gr.)
125 gr. socker
1 tsk pressad citron.
Vispa maräng i en metallbunke i vattenbad till 60 grader. Använd termometer. Vispa sedan tills krämen är sval. Tillsätt 250 gr. rumstempererat smör. Värm choklad (70%) till 50 grader och häll den i smörkrämen i en smal stråle under vispning. Ställ krämen svalt en stund.
Spritsa eller bred fyllning på bottnarnas platta sida. Ställ kakorna i frysen en halvtimme. Smält minst 250 gr mörk choklad (70%). Det ska vara mycket choklad för att det ska bli snyggt när man doppar de kalla biskvierna.
Biskvier kan frysas eller förvaras svalt (ej kyl) en knapp vecka i en burk med lock.
Ha det så bra,
Karin

Inga kommentarer: